dimecres, 16 febrer de 2011

EL LECTOR/ Bernhard Schlink



M´agraden les novel·les que plantegen dilemes, sembla fàcil dir què faríem en eixa situació en concret però quan ens ocorre realment no és tan senzill.

Això és el que ens trobem a "El lector", el llibre està dividit en dues parts, una descriptiva i una altra reflexiva. Michael és un jove qui per circumstàncies de salut coneix una dona més major amb qui estableix una relació clandestina. La dona és distant i misteriosa i gaudeix quan Michael li llegeix llibres sobre filosofia, política o relacions humanes. Esta història estava destinada a ser fugaç però marcarà per a sempre la vida de Michael. Ella (Hanna) desapareix.

Anys després, quan Michael és un jove estudiant de dret, acudeix a un judici que es fa contra vàries dones acusades de col·laborar amb les SS nazis i de ser culpables de la mort d´un grup de jueus. Durant la celebració del judici Michel s´adona del fet que Hanna és analfabeta, el seu orgull li fa no voler dir-ho al tribunal i per diferetns motius, este fet encara que no l´absoldria li llevaria uns quants anys de presidi.

En este moment el protagonista es planteja si ha d´intervindre o no. Com una persona a qui tant ha estimat pot haver participat en un fet tan repugnant?. Quin ha de ser el seu paper?

Una història realment interessant que es llig amb facilitat i ambs girs d`argument sorprenents.

Fa poc de temps que es fa ver una pel·lícula,la voré pròximament (primer sempre el llibre), pose el trailer en anglés.

Me gustan las novelas que plantean dilemas, parece fácil decir qué haríamos en esa situación en concreto pero cuando nos ocurre realmente no es tan sencillo.

Esto es lo que nos encontramos en "El lector", el libro está dividido en dos partes, una descriptiva y otra reflexiva. Michael es un joven que por circunstancias de salud conoce una mujer más mayor con quien establece una relación clandestina. La mujer es distante y misteriosa y disfruta cuando Michael le lee libros sobre filosofía, política o relaciones humanas. Esta historia estaba destinada a ser fugaz pero marcará para siempre la vida de Michael. Ella (Hanna) desaparece.

Años después, cuando Michael es un joven estudiante de derecho, acude a un juicio que se hace contra varias mujeres acusadas de colaborar con las SS nazis y de ser culpables de la muerte de un grupo de judíos. Durante la celebración del juicio Michel se da cuenta de que Hanna es analfabeta, su orgullo le hace no querer decirlo al tribunal y por diferetns motivos, este hecho aunque no lo absolvió le quitaría unos cuantos años de presidio.

En este momento el protagonista se plantea si debe intervenir o no. Cómo una persona a quien tanto ha amado puede haber participado en un hecho tan repugnante?. ¿Cuál debe ser su papel?

Una historia realmente interesante que se lee con facilidad y con giros de argumento sorprendentes.

Hace poco tiempo que se hizo una película, la veré próximamente (primero siempre el libro), pongo el trailer en inglés.


diumenge, 6 febrer de 2011

La solitud quotidiana/La soledad cotidiana (I)

Photography Graphics, Tumblr Photography


Treballe prou lluny d´on visc i cada dia des de fa ja tretze anys, durant el trajecte, contemple escenes de solitud quotidianes, quasi imperceptibles que se´m queden a la ment. Aniré de tant en tant explicant algunes.

Tots el dies, abans d´accedir a l´autovia, passe per una carretera local molt transitada a eixes hores del matí. Al bell mig d´eixa carretera hi ha una gasolinera gran, totalment equipada i remodelada. Allí cada matí està el seu treballador, quiet i ferm mirant com la llarga filera de cotxes passa pel seu davant i ningú no es para a repostar ( pel que costa després que algú deixe passar per reincorporar-se a la carretera). Alguna vegada he parat i l´home és ben atent i dispost, però quasi mai para ningú. La imatge d´este home cada matí sol entre tant de trànsit, veient com amb cada cotxe se li escapa un trosset d´esperança em produeix cada matí una sensació de solitud indescriptible.

Trabajo bastante lejos de donde vivo y cada día desde hace ya trece años, durante el trayecto, contemplo escenas de soledad cotidianas, casi imperceptibles que se me quedan en la mente. Iré de vez en cuando explicando algunas.

Todos los días, antes de acceder a la autovía, paso por una carretera local muy transitada a esas horas de la mañana. En medio de esa carretera hay una gasolinera grande, totalmente equipada y remodelada. Allí cada mañana está su trabajador, quieto y firme mirando como la larga hilera de coches pasa por delante y nadie se para a repostar (por lo que cuesta después de que alguien deje pasar por reincorporarse a la carretera). Alguna vez he parado y el hombre es bien atento y dispuesto, pero casi nunca para nadie. La imagen de este hombre cada mañana solo entre tanto tráfico, viendo como con cada coche se le escapa un trocito de esperanza me produce cada mañana una sensación de soledad indescriptible

dimarts, 1 febrer de 2011

EL MUNDO/Juan José Millás




Diuen que quan coneixes la veu de l´escriptor els seus llibres sonen
d´una manera característica. Durant molts anys, tornant de la feina, he escoltat a Millás en el programa "la ventana" cosa que fa que tinga clarament identificada la seua veu tot i que no havia llegit massa de la seua obra.

Globalment el llibre m´ha agradat, encara que al principi pensaba que seria un llibre per a "fans" de l´autor, la meua sensació final no ha estat eixa. "El mundo" ens explica el món de l´autor, però no el món actual, sinó aquelles coses que ens passen a la nostra primera joventut i que marquen tota la nostra vida. Són només dos o tres aspectes que potser en principi no tinguem masssa importància però que durem amb nosaltres fins el final: el primer amic, amb qui podíem ser tal i com érem realment i ens creàvem el nostre propi univers; el primer amor (més aviat desamor) d´aquella xica que no ens va rebutjar d´una manera dràstica i com no les relacions amb els pare i la mare.

Partint d´estes situacions, Millás ens explica com li van afectat en la seua vida i com amb el pas del temps va trobant-se amb estes persones que semblen ara un miratge del que van ser.

Sembla que l´autor es va buidar en este llibre, que va explicar tot el que tenia dins i mai havia contat a ningú, tant els aspectes negatius (majoritaris) com els positius. Un llibre que ens farà recordar aquelles xicotetes coses que formen part de la nostra vida i que potser havíem oblidat.

Dicen que cuando conoces la voz del escritor sus libros suenan de una manera característica. Durante muchos años, volviendo del trabajo, he escuchado a Millás en el programa "la ventana" lo que hace que tenga claramente identificada su voz aunque no había leído demasiado de su obra.

Globalmente el libro me ha gustado, aunque al principio pensaba que sería un libro para "fans"del autor, mi sensación final no ha sido esa. "El mundo" nos explica el mundo del autor, pero no el mundo actual, sino aquellas cosas que nos pasan en nuestra primera juventud y que marcan toda nuestra vida. Son sólo dos o tres aspectos que quizás en principio no tengan demasiada importancia pero que llevaremos con nosotros hasta el final: el primer amigo, con quien podíamos ser tal y como éramos realmente y nos creábamos nuestro propio universo, el primer amor (más bien desamor) de aquella chica que nos rechazó de una manera drástica y como no las relaciones con el padre y la madre.

Partiendo de estas situaciones, Millás nos cuenta cómo le afectaron en su vida y cómo con el paso del tiempo ha ido encontrándose con estas personas que parecen ahora un espejismo de lo que fueron.

Parece que el autor se vació en este libro, que contó todo lo que tenía dentro y nunca había contado a nadie, tanto los aspectos negativos (mayoritarios) como los positivos.Un libro que nos hará recordar aquellas pequeñas cosas que forman parte de nuestra vida y que pobablemente hayamos olvidado.


Entrevista amb l´autor amb motiu de la publicació del llibre (va ser premi Planeta 2007)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...